نیسان GTR در گذر زمان؛ شصت سال تکامل در شش دقیقه

تصویر پیدا نشد

نیسان GTR (اسکای لاین) از زمان عرضه تاکنون نماد قدرت و سرعت بوده است، روند پیشرفت و تکامل آن روایتی بی بدیل از خلاقیت مهندسی و شجاعت مدیریتی است که نظیر آن کمتر در تاریخ صنعت خودروسازی ژاپن دیده می شود.

به تازگی کانال کارز اولوشن ویدئویی جدید را در یوتیوب منتشر کرده است که روند شصت ساله تکامل این خودروها را تنها در شش دقیقه نشان می دهد.

همانطور که ممکن شما بدانید اولین خودروی اسکای لاین و جانشین آن تحت نام نیسان راهی بازار نشدند بلکه اولین نسخه این خودرو را کمپانی پرنس در سال ۱۹۵۵ راهی بازار کرد.

شینیچیرو ساکورای مهندس و طراح این خودرو یک موتور ۱٫۵ لیتری ۵۴ اسب بخاری در زیر کاپوت آن قرار داده و اسکای لاین اولیه را به برخی از تکنولوژی های لوکس آن زمان مجهز کرد.

نیسان GTR مدل اولیه

۱۹۵۷ Prince Skyline

در سال ۱۹۶۲ دومین نسخه این خودرو با قدرت ۹۰ اسب بخاری توسط کمپانی پرنس عرضه شد. از این خودروی افسانه ای تعداد زیادی ساخته نشده و تنها چند صد دستگاه در اختیار مشتریان قرار گرفت.

در سال ۱۹۶۶ کمپانی نیسان و پرنس ادغام شده و پس از آن تمامی مدل های اسکای لاین تحت برند نیسان راهی بازار شدند. در واقع اولین نسخه اسکای لاین یا همان جی تی آر در سال ۱۹۷۰ و درست یک سال پس از ادغام داستون و نیسان معرفی شد.

این خودرو که به عنوان اولین نسل این خودرو نیز شناخته می شود و توسط یک موتور ۲ لیتری با قدرتی ۱۶۰ اسب بخار پشتیبانی می شد. قوای محرکه مدل پورشه ۹۱۱ آن زمان (اوایل دهه ۷۰ میلادی) نیز می توانست قدرتی معادل با موتور این خودرو را تولید کند.

در کمتر از ۲ سال اولین نسل جی تی آر موفق شد در بیش از ۳۰ مسابقه اتومبیل رانی از جمله مسابقات جایزه بزرگ JAF (مخصوص فدراسیون انومبیل رانی ژاپن) مقام  آورده و اسم خود را بر سر زبان ها بیاندازد.

۱۹۷۰ Datsun Skyline GT-R

تا قبل از سال ۱۹۷۳ از مدل های مختلف نسل دوم اسکای لاین (جی تی آر) بیش از ۲ هزار نسخه به فروش رفت. یکی از مدل های نسل دوم که تنها ۱۹۷ دستگاه از آن تولید و عرضه شد مدل اسکای لاین ۲۰۰۰ جی تی آر بود.

این خودروی ۱۶۰ اسب بخاری در بازار ژاپن چندان محبوب نبوده و تنها ۱۹۷ دستگاه از آن در این کشور به فروش رفت. اسکای لاین ۲۰۰۰ که هر چهار چرخ آن به ترمز های دیسکی مجهز بودند، برخلاف دیگر مدل ها تنها به استرالیا صادر شد. بحران نفت و رعایت نکردن استاندارهای ایمنی روز آن زمان از جمله دلایلی بود که سبب عدم محبوبیت این جی تی آر شد.

۱۹۸۷ R32

بیش از ۱۵ سال طول کشید تا نیسان این شکست را هضم کرده و تصمیم بگیرد خودروهای جی تی آر را مجددا راهی بازار کند. در واقع بازگشت مجدد این خودروها با راه اندازی نسل سوم جی تی آر و با تولید خودروی R32 همراه بود.

در زمان عرضه R32 نیسان نسبت به گذشته پیشرفت بسیاری کرده بود و جای خالی یک مدل اسپرت جوان پسند در میان محصولات آن بشدت به چشم می خورد.

این خودرو که به یک موتور مسابقه ای خاص، سیستم انتقال قدرت الکتریکی AWD و سیستم چهارچرخ فرمان گیر مجهز بود موفق شد لقب گودزیلا را از آن خود کند.

بد نیست بدانید که R32 با توجه به فروش فوق العاده ۴۳ هزار دستگاهی و نتایج درخشانی که در مسابقات اتومبیل رانی از خود بجا گذاشته به عنوان یکی از معروف ترین و موفق ترین مدل های جی تی آر شناخته می شود.

این اسکای لاین افسانه ای توانست مقام اول تمامی مسابقات تورینگ کار ژاپن را در بین سال های ۱۹۸۹ تا ۱۹۹۳ از آن خود کرده و پیست معروف نوربرگ رینگ را تنها در ۸ دقیقه و ۲۰ ثانیه طی کند.

نسل چهارم اسکای لاین جی تی آر با تولید خودروی R33 شروع شد. این خودرو اولین جی تی آر ای بود که موفق شد با زمان ۷ دقیقه و ۵۹ ثانیه پیست نوربرگ رینگ را در کمتر از ۸ دقیقه طی کند. R33 به دلیل وزن بالاتری که نسبت به اجداد خود داشت کندتر از آن ها عمل کرده و سرعت ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت را آهسته تر طی می کرد.

۱۹۹۸ R34

نیسان بعد از R33 نیز همچنان تولید محصولات جی تی آر را ادامه داده و نسل های بعدی را معرفی کرد. نسل پنجم نیز از قاعده نام گذاری قبلی پیروی کرده و با نام R34 معرفی شد.

مدل های مختلف این نسل به دلیل عملکرد فنی فوق العاده شان شناخته می شوند. حضور این خودرو در سری فیلم های سریع و خشن و کنار پاول والکر در بین سال های ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۵ در محبوبیت بالای این خودرو بی تاثیر نبود.

آخرین نسل اسکای لاین از سال ۲۰۰۸ تا به امروز به فعالیت خود ادامه داده و آخرین مدلی که را که در زیرمجموعه خود قرار داده جی تی آر۲۰۱۷ است. در واقع بسیاری از افراد نسل ششم این خط تولید ژاپنی را به عنوان یک گودزیلای واقعی می شناسند.

از سال ۲۰۰۸ به بعد برای سهولت در طراحی و فروش عبارت اسکای لاین بر روی بدنه خودروهای تولید شده توسط این خط تولید درج نشده و تنها به GT-R بسنده شد. خودروهای R35 به شدت در بازار ایالات متحده محبوب بوده و از فروش بالایی برخوردار اند.

مدل ۲۰۱۷ جی تی آر به تازگی و در نمایشگاه خودروی ۲۰۱۷ نیویورک معرفی شد. این خودرو که به یک موتور شش سیلندر ۳٫۸ لیتری مجهز است می تواند با کمک دو توربوشارژر خود قدرت ۵۶۵ اسب بخار را تولید کند.

۲۰۰۸ R35 Nissan GT-R

در ادامه از شما دعوت می کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر ویدئوی زیر را مشاهده کنید:

نظرات ۰

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *