افزایش ۱۵ تا ۷۵ درصدی تعرفه واردات خودرو ؛ خرید ماشین خارجی رویایی دور از دسترس

افزایش ۱۵ تا ۷۵ درصدی تعرفه واردات خودرو ؛ خرید ماشین خارجی رویایی دور از دسترس

تعرفه واردات خودرو یک بار دیگر افزایش یافت. در حالی که خریداران ایرانی در سال های اخیر به شدت از کیفیت ماشین های تولید شده در کشور ناراضی بوده اند و انتقادات بسیار زیادی متوجه خودروسازان داخلی است، باز هم حمایت های دولتی در راستای تقویت این خودروسازان است. در آخرین اقدام برای نا امید کردن خریداران داخلی ماشین و افزایش درآمدهای شرکت های ایران خودرو و سایپا، تعرفه واردات خودرو به کشور با افزایشی چشمگیر روبرو شد تا خرید ماشین های با کیفیت خارجی نه تنها ساده تر، بلکه به رویایی دور از دسترس تبدیل شود.

بر اساس اطلاعات منتشر شده، تعرفه واردات خودرو به کشور بین ۱۵ تا ۷۵ درصد افزایش یافته است. از این بین، خودروهایی با حجم موتور بین ۲٫۵ تا ۳ لیتر شاهد بیشترین افزایش تعرفه واردات بوده اند و حالا برای وارد کردن یک ماشین با این مشخصات می بایست ۱۳۰ درصد تعرفه واردات پرداخت شود. جدول کامل این افزایش تعرفه به صورت زیر است:

حجم موتور تعرفه گذشته تعرفه کنونی
۱ تا ۱٫۵ لیتر ۳۰ درصد ۵۵ درصد
۱٫۵ تا ۲ لیتر ۴۰ درصد ۷۵ درصد
۲ تا ۲٫۵ لیتر ۵۵ درصد ۹۰ درصد
۲٫۵ تا ۳ لیتر ۵۵ درصد ۱۳۰ درصد
بیشتر از ۳ لیتر ۵۵ درصد واردات ممنوع شده است

همان طور که مشاهده می کنید از این پس واردات ماشین هایی با حجم موتور بیشتر از ۳ لیتر به کشور ممنوع خواهد بود. البته مشخص نیست چه تضمینی برای این کار وجود دارد زیرا پیش از این نیز اعلام شده بود ورود ماشین های تولید آمریکا به کشور ممنوع است اما به وفور شاهد حضور خودروهایی با برندهای آمریکایی شورولت، فورد، لینکولن و کادیلاک در خیابان ها بوده ایم. نکته دیگر درباره این افزایش چشمگیر تعرفه واردات آن است که شاید بیشتر گروه های جامعه به دلایل اقتصادی قادر به خرید ماشین هایی با حجم بیشتر از ۲ لیتر نباشند و اصولا این ماشین ها برای کلاس های قیمتی بالاتر تولید می شوند. اما ماشین هایی با حجم موتور بین ۱ تا ۱٫۵ لیتر و ۱٫۵ تا ۲ لیتر که حالا به ترتیب ۵۵ و ۷۵ درصد تعرفه واردات به آنها اختصاص یافته اصلی ترین گزینه های خرید مردم عادی به شمار می روند که نمی خواهند پول و سرمایه خود را برای خرید ماشین های بی کیفیت داخلی هدر دهند. در نتیجه باید شاهد افزایش قیمت بسیار زیاد ماشین های متداولی مانند انواع مدل های کیا، هیوندا، رنو و پژو در بازار باشیم و باز هم سود اصلی به جیب تولید کنندگان داخلی خواهد رفت که سال هاست بدون ذره ای پاسخگویی انحصار بازار را در اختیار داشته اند.

 منبع:sakhtafzarmag

نظرات ۰

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *